Blue Ocean Strategy: Cum sa generezi rapid idei geniale
Foto: tintastrategi.wordpress.com

Blue Ocean Strategy este unul dintre cele mai influente si premiate concepte de strategie de afaceri ale tuturor timpurilor, care ofera un mod simplu si eficient de a genera idei geniale de afaceri intr-un timp scurt.

Strategia Oceanului Albastru (Blue Ocean Strategy) democratizeaza inovatia si creativitatea, o face accesibila si muritorilor de rand. Nu trebuie sa fii Steve Jobs sau Bill Gates ca sa inovezi si sa creezi ceva cu adevarat de valoare.

Blue Ocean Strategy este despre a creea noi piete in care concurenta este irelevanta. Pentru asta trebuie sa produci valoare incontestabila, fara precedent si la cost scazut de productie.

Cred ca cea mai buna concluzie si punere in perspectiva o fac tot cifrele: din o suta de afaceri noi lansate, numai 16 sunt in Oceanul Albastru. Restul de 84 sunt in asa numitul oceanul rosu, in care exista concurenta si oceanul este cu atat mai rosu cu cat concurenta de tipul “care pe care” este mai mare.

Profitul afacerilor in Oceanul Albastru, insa, este peste 70% din profitul industriei. Apple ia 70% din profitul industriei de smartphones. Cei 30% se impart intre Samsung, HTC, Nokia, Motorola etc.

Ce este Blue Ocean Strategy

Am intalnit strategia oceanului albastru in anul publicarii, in 2005, cand eram in plina formare de consultant de management. Ce mi-a placut la aceasta strategie este eleganta si simplitatea ei, bunul simt si faptul ca permite accesul la sursa crearii de valoare. Am realizat aspectele nevazute ale concurentei si cum pot sa ma dezvolt independent de piata si industrie.

Cand eram copil si stateam vara la bunici intr-o zi am uitat un borcan de miere deschis in curte. Dupa cateva ore am vazut suprafata de miere plina de furnicute moarte si sute de alte furnicute care se indreptau spre acelasi loc si acelasi destin. Cam asa e in oceanul rosu.

Priveste totul din ochii clientilor

Strategia Oceanului Albastru (Blue Ocean Strategy) m-a ajutat sa privesc orice lucru din perspectiva clientului, dar nu cum vede industria clientul ci cum vede clientul industria. Ceea ce cumpara clientul este foarte diferit de ceea ce vinde producatorul.\r\nLimbajele lor sunt diferite. Producatorul are un limbaj de productie, se uita la mecanisme, proceduri, costuri, finante, bugete, planificare etc., pe client il intereseaza doar utilitatea acestui lucru.

Limbajul de valoare in utilitate este mult mai simplu; daca un cumparator vrea un deodorant, cauta sa aleaga din cateva optiuni, nu-l intereseaza chimia retetelor sau caznele tehnologice ale producatorului A fata de producatorul B.

Are pur si simplu niste criterii primare pentru satisfactia lui: sa fie accesibil ca pret, sa nu pateze, sa miroasa frumos, sa dureze timp indelungat si sa fie sanatos pentru corp.

Sigur ca sunt si alte criterii dar acestea sunt cheie. Daca se dovedeste ca formula chimica a deodorantului nu este sanatoasa, compania respectiva isi pierde businessul.

Ma intorc la un fapt fascinant din fizica: exista doar trei culori primare, iar toate celelalte culori sunt rezultatul combinatiilor acestor trei culori. In spatiul experientei clientului despre valoarea in utilitate sunt sase culori primare: productivitatea, simplitatea, comoditatea, scaderea riscului, placere si imagine si grija pentru mediu.

Apple si Microsoft, exemple de afaceri tip Blue Ocean

Afacerile de mare succes de tip Ocean Albastru sunt foarte clare in oferta lor de valoare in utilitate pe care o ofera clientilor. Apple este despre simplitate si frumusete. Microsoft despre functionalitate si robustete.

Oamenii cumpara si apreciaza acele lucruri care le fac realmente viata mai usoara, rezista in timp, le protejeaza si imbunatatesc imaginea, sunt placute si arata grija pentru mediu.

Un exemplu foarte bun este Ikea, un pionier in industria mobilei, ale carei granite le-a redefinit in piata “do it yourself”. Toate elementele unei piese de mobilier se asambleaza rapid, ca un Lego. Acest lucru face produsul final si usor de manevrat in stocuri, adica disponibil, transportabil cu masina personala si mai ieftin.

Pentru ca procesele de productie sunt construite in jurul inovatiei in concept si standardizare, produsele au devenit mobile global, iar asamblarea independenta de traducerea unui manual de utilizare.

La fel de bine putem vedea reversul.

Kodak a crezut ca niciun client pasionat cu adevarat de fotografie nu va renunta la calitatea pe care o ofera fotografia pe hartie. N-au vazut ca fotografia digitala, desi rudimentara la momentul aparitiei, ofera comoditate, elimina vizitele la laboratorul de developare si fotografiile ratate, ca “hartia” digitala e practic nelimitata.

Clientului ii ramane doar sa se bucure de momentele pe care vrea sa le capteze si nu de cate fotografii mai are pe film. Kodak a pierdut jocul ignorand ceea ce este important pentru clienti si facand tot ceea ce industria spunea la momentul respectiv ca trebuie facut… Era lider de piata.

Oceanul Albastru (Blue Ocean Strategy) distinge din vreme acea stare de hipnoza a succesului de care sufera multe companii mari.

Articol de Dan Mocanu, antreprenor (TimePal®, Aperio® Executive Coaching), coach si practician acreditat in Blue Ocean Strategy.

BUSINESS24, Sambata, 14 Februarie 2015


2%

din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 2% să meargă către articolele noastre și sprijinirea directă a Asociației pentru Antreprenoriat Comunitar, nu către stat. Ajută-ne să luptăm în continuare pentru cele ce-ți sunt dragi: Dezvoltarea Personală, Comunitară și Socială.

Descarcă formularul și depune-l la agenția ANAF de care aparții până pe 31 iulie.